Sunday, December 16, 2018

Kohevate villaste kudumite ajastu

25.11. kuni 02.12 külastas meid talv. Püsiv ning ebamõnus keskmiselt miinus 6 kuni miinus 10. Maapind oli kõva nagu kont ja õues ei olnud aednikul enam midagi teha. Aeg-ajalt sadas mõttelist mõttetut lund ning laotus ühtlase kirmena peenardele katmata sellegipoolest midagi.
Vaene Härra Tibu, mugavuse ja soojusega harjunud kassiisandal oli tõsine probleem väljakäigu käikudega. Esimene sööst õue lõppes viieminutise aklimatiseerumisega rõdul, kuid õues oli nii jäle külm, et mõistlik loom tuli esimesel võimalusel tuppa tagasi. Nii kõõluti õue ja toa vahet hea mitu korda, enne kui lõpuks käidud sai.
03.12 saabus sula, väljas oli tunda tugevat kevade lõhna ja kümme päeva oli jälle mõnus lahe pluss 1 kuni pluss 3.  Iirikas, minu lemmiktalv.:) Isegi hajameelset päikest vilksas mõnel päeval pilvede vahelt.
Kümnendal detsembril olime mere ääres piknikul, veidi kreisi, kuid täiesti imeline kolmetunnine ilmatrotsimise üritus. Sadas vihma, oli pluss 4, aga õnneks polnud sadu väga tugev.
Sula lõppes 14.12. Külmakraadid hakkasid vaikselt suurenema. Alguses oli -2 kuni -4, kuid mida päev edasi, seda jahedamaks. Midagi toredat selles ju ei ole, kuid olen koopasse kogunud mitu head paksu raamatut ja teinud sokolaadikomme ning sügavkülmas on neli pakki piparkoogitainast.
Jõulupuhkuseni on 5 päeva, tam-tidi-tam! :)
Koon õhtuti külmailmakleiti, sest pea see pakanegi ei saabu.  Majapidamises võiks ju üks selline olla, et kui see soe villane ürp üle pea libistada, siis on täiesti savi kas jaanuar või veebruar.
Käisin täna aias. Kuidagi nagu tekkis säärane tunne, et peaks õige minema või. Kõik on kondiks külmunud. Ma ei ole varasematel aastatel kivilataimi talvise niiskuse eest katnud kuid kuna sel sügisel tuli paar hoitagumindtalvelkuivas tegelast, siis tekkis novembris peenardele ka katteid. Täna panin nunnudele veel neli töötut klaasi peale, olgu neist ometi ka midagi kasu. Muidu tundsin aias end suhteliselt mõttetuna. Kõik oli maa külge kinni külmunud, turbakoti sisu oli monoliidistunud ja üldse. Täristasin maha mõned pealsed, toppisin need komposti ja soojustasin kolm kõige hellikumat roosi.  Ja oligi aeg õhtale minna, sest õues hakkas jälle pimedaks minema. Detsember, teadagi.

9 comments:

  1. Aaa... ma kogu aeg mõtlesin, et midagi jäi mul täna seal õues katmata. No muidugi - roosid! Hea, et meelde tuletasid! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roose ei peaks katma kui nad oleks sügavamale istutatud, aga seda ma neid ostes veel ei teadnud.

      Delete
    2. Mul tegelikult peaks olema nn "õigele" sügavusele istutatud, aga ma viskan alati ikka mõne kuuseoksa ka peale - ei mulda.

      Delete
  2. ma pole julgenud õuest mõeldagi ega aiast, libedaks on muutunud ja ma ju ei tohi kukkuda kuigi suutsin seda siiski teha ükspäev majast välja minnes, siiski ilma hullude tagajärgedeta aga hirmsasti tahaks kooserdama olgu siis aed kontkõva või lögapehme :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiakoormuse kadumisel olen hakanud ülepäeva kergliiklusrajal kõndimas käima, aga kasutan kepikõnnikeppe ja nendega on ka libedaga hea kindel, nagu oleks nelja jalaga maa peal.:)

      Delete
  3. Minu jaoks on need klaasid kivilas huvitav teema, et kas neist on abi ka :) ma tean küll,et kasutatakse, aga ise pole ma neid küll kunagi peale pannud. Otsesed sademed juhib kõrvale, aga vot kas vihmavarjust kasu on, see ongi mu küsimus. Nüüd uues mikrokliimas on see muidugi eriti huvitav. Näis.

    ReplyDelete
  4. Mulle ei meeldi nende klaaside juures see teema, et selle all olevad elanikud jäävad ju kaitsvast lumekihist ka ilma, aga no whatever, katsetamise faasis minulgi. Kui klaasialused kevadel kehvakesed, siis rohkem ei pane.
    Igatahes jäite ja jäätumise eest peaks küll kaitsma, ma eeldan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kui lumi on piisavalt paks, et katta, katab ta ka klaasi koos selle alustega ära.

      Delete
  5. Tartu botaanikaaias on neid klaase kivilasse ikka pikalt pandud. Ju siis on abi. Ja paljude taimede puhul öeldakse, et ohuks on niiskus, mitte külm.
    Mul on täiesti kuiv lõunapoolne rõdualune, olen mõelnud, et peaks katsetuseks sinna midagi istutama - yukkaid või kaktusi või lembeliiliaid või tõrvikliiliaid või Pennisetumeid või ...
    Ilusat jõuluaega Sulle!

    ReplyDelete